Vakcode: wi1082 (en wi1089)
Vaknaam: Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen voor TH (en optioneel
deel)
Het betreft een College
TUD studiepunten: 4 (1)
ECTS studiepunten: 6 (2) |
Faculteit der Informatietechnologie en Systemen |
Docent(en): Beek, ir. P.C.W. |
Tel.:
015-2787292 |
Trefwoorden:
Stelsels vergelijkingen, eigenwaardeproblemen, lineaire differentiaalvergelijkingen |
Cursusjaar:
TH1
Quintaal: 2/2/4/2*/0
Coll.uren p/w: 2/2/4/2*/0
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 1 t/m 5
(zie jaarindeling) |
Voorkennis:
wi212 |
Wordt
vervolgd door: - |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: (inhoud nog
te herzien)
1e, 2e en 3e quintaal (wi1082):
- Stelsels lineaire vergelijkingen, echelonvorm, rang.
- Vectoren in Rn,
nulruimten, lineaire onafhankelijkheid, inleiding lineaire afbeeldingen, representatie
matrices.
- Operaties met matrices, inverteerbaarheid, blokmatrices.
- Determinanten, regel van Cramer.
- Vectorruimten, kern en beeldruimte van lineaire
transformaties, coördinatisatie, dimensie, basistransformaties, toepassingen.
- Eigenwaarden en eigenvectoren (reëel en complex),
diagonalisatie, toepassingen.
- Inwendig product, orthogonaliteit.
- Diagonalisatie van symmetrische matrices.
- Eerste orde lineaire differentiaalvergelijkingen.
- Tweede en hogere orde lineaire differentiaalvergelijkingen,
lineaire onafhankelijkheid van oplossingen.
- Stelsels lineaire inhomogene eerste orde
differentiaalvergelijkingen.
4e quintaal (wi1089)*:
- Laplace transformaties, stapfunctie, delta-functie,
convolutie.
- Partiële differentiaalvergelijkingen op rechthoekige
gebieden met behulp van Fourierreeksen.
|
College
materiaal:
- Lineaire Algebra: Linear Algebra and its applications
(D.C. Lay).
- Differentiaalvergelijkingen: Boyce-DiPrima/eventueel
dictaat (Lemei).
|
Referenties
vanuit de literatuur:
W.E. Boyce and R.C. Diprima, Elementary differential
equations and boundary value problems, ISBN 0-471-83824-1 |
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
- * wi1089 sluit aan op het onderwijs van het 1e, 2e en 3e
quintaal en kan in overleg met uw specialisatiedocent worden opgenomen in uw
specialisatieprogramma.
- Het eindcijfer is het rekenkundig gemiddelde
van de cijfers voor de afgelegde deeltentamens, waarbij een deelcijfer alleen meetelt als
het 5 of hoger is.
|
Doel:
Het aanleren van een aantal wiskundige technieken en
inzichten noodzakelijk voor het oplossen van allerhande technisch-fysische
modelvergelijkingen, hetzij analytisch, hetzij numeriek. |
Computer
gebruik: |
Practicum:
|
Ontwerp
component: |
Percentage
ontwerponderwijs: 0% |